VaultSafeUall

Tuesday 18 September 2012

24.7 JUTA PELANCONG KUNJUNGI MALAYSIA


Seramai 24.7 juta pelancong mengunjungi Malaysia tahun ini mengikut statistik Kementerian Pelancongan sejak Januari sehingga semalam.

Menterinya, Datuk Seri Dr. Ng Yen Yen berkata, pihaknya yakin akan mencapai sasaran seramai 36 juta pelancong ke negara ini menjelang penghujung tahun ini.

"Pelancong ini membelanjakan RM164 juta setiap hari di Malaysia dan ia secara tidak langsung menyumbang kepada pendapatan negara sebanyak RM1.1 bilion setiap minggu.

"Keamanan dan kemakmuran Malaysia seperti yang ditonjolkan pada sambutan Hari Kemerdekaan dan Hari Malaysia memberi keyakinan kepada pelancong untuk terus menjadikan negara ini sebagai destinasi pilihan mereka," katanya.

Beliau berucap pada Majlis Penyerahan Cek Kepada Pertubuhan dan Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) Parlimen Bagan, di sini hari ini.

Sebanyak 16 NGO menerima cek bantuan berjumlah RM110,000 daripada Yen Yen yang juga Pengerusi Badan Perhubungan MCA Pulau Pinang.

Ia sebahagian peruntukan berjumlah RM500,000 yang diluluskan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin ketika melawat Parlimen Bagan baru-baru ini.

No comments:

Post a Comment