VaultSafeUall

Sunday 19 June 2011

PEDA MINTA KERAJAAN TANGGUHKAN AKTA SEWA BELI 1967

Persatuan Pengedar Proton Edar Malaysia (Peda) Jumaat meminta kerajaan menangguhkan sepenuhnya pelaksanaan pindaan Akta Sewa Beli 1967 bagi mengurangkan kesan negatif kepada industri itu di Malaysia.

Presidennya, Armin Baniaz Datuk Pahamin berkata, pindaan itu, yang telah diwartakan tanpa perbincangan awal dengan pihak industri, juga perlu dikaji semula.

Dalam satu kenyataan di sini hari ini, beliau berkata, pindaan Akta Sewa Beli itu yang berkuat kuasa semalam difahamkan tidak pragmatik dan boleh menghentikan pertumbuhan industri automotif.

Antara lain, katanya permintaan itu dibuat kerana para pengedar kenderaan akan menghadapi masalah aliran tunai yang serius disebabkan wang tempahan dan deposit perlu dijelaskan terlebih dahulu kepada bank.

Ini bagi memastikan jumlah kutipan wang adalah sama jumlahnya dengan harga kereta di atas jalan (OTR) sebelum pihak bank membenarkan pengeluaran bayaran dikeluarkan kepada pengedar.

Katanya pengedar juga akan kekurangan pembayaran pendahulan sebagai modal untuk membayar kereta yang ditempah oleh pelanggan.

Selain itu, harga kereta terpakai juga turut terjejas apabila kos turut meningkat dengan syarat-syarat yang lebih ketat untuk membeli dan menjual kereta, katanya.

"Sebanyak 70 peratus jualan kenderaan baru adalah bergantung kepada kereta tukar beli. Dengan ini, pasaran kereta baru dijangka turut terjejas," katanya.

Peda dan pihak lain dari industri memahami matlamat dan objektif kerajaan, dan bersedia untuk bekerjasama dengan pihak kementerian untuk mencapai matlamat tersebut dengan impak yang minimum.

No comments:

Post a Comment