VaultSafeUall

Saturday 11 June 2011

SELAMAT DATANG

Syukurlah akhirnya KDN meluluskan permohonan  permit majalah Celik Niaga yang dimohon oleh syarikat saya, Mindaniaga Marketing pada 2 Jun lalu. Saya telah menghantar permohonan permit baru ini pada 18 April lalu. Terima kasih kepada pegawai KDN, Puan Idarani yang meluluskan permit ini dalam masa 45 hari kurang dari tempoh dua bulan.


Ada orang menganggap bahawa Celik Niaga adalah serpihan dari Mingguan Mindaniaga. Anggapan ini mungkin betul kerana saya terlibat dengan Mindaniaga dari awal apabila permitnya diperolehi oleh Dewan Muda Publications (DMP). Khabarnya DMP mengambil masa selama lapan bulan untuk mendapatkan permit penerbitan Mingguan Mindaniaga sedangkan Majalah Celik Niaga hanya mengambil masa 1 bulan setengah.

Pada 3 Ogos 2010, pemilik permit Mingguan Mindaniaga, Kamri Kamruddin menghubungi saya untuk mencari pelabur bagi menjayakan penerbitan tabloid tersebut. Saya bawa Kamri jumpa Datuk Radzi Latif, bekas Presiden, Yayasan Kajian Strategik Melayu (YKSM).

Datuk Radzi setuju melabur maka kami diberi saham 30 peratus dalam syarikat baru. Mulai 1 September 2010 kami mengoperasikan Mingguan Mindaniaga dalam bentuk majalah bulanan di pejabat Datuk Radzi di Taman Melawati, Kuala Lumpur. Keluaran pertama Mindaniaga diterbitkan pada 4 November 2011.

Datuk Radzi kurang berpuas hati dengan mutu majalah itu. Maka pada 27 Disember dia melahirkan hasrat untuk menutup majalah Mindaniaga. Kamri selaku pemilik permit menyahut hasrat Datuk Radzi dengan menghantar e mail mengatakan dia setuju keluar dari syarikat Datuk Radzi.

Selepas berunding dengan beberapa pelabur baru, kami bersetuju menubuhkan Mindaniaga Marketing pada 17 Januari 2011. Ada seorang pelabur bersetuju melabur dalam penerbitan Mindaniaga tetapi Kamri tak setuju bila gaji baru ahli lembaga pengarah Mindaniaga Marketing hanya sekitar RM750 sebulan sahaja. Maka pada 8 Mac Kamri buat keputusan untuk menerbitkan sendiri Mingguan Mindaniaga dalam bentuk tabloid.

Tinggallah kami bertiga pemilik Mindaniaga Marketing terkapai-kapai apabila Kamri keluar dari Mindaniaga Marketing dan terbitkan sendiri tabloid itu atas nama Dewan Muda Publications. Maka saya tidak ada pilihan lain memohon permit majalah sendiri, Celik Niaga kerana kawan saya sudah melabur sebanyak  RM14,000 dalam Mindaniaga Marketing.

Jadi kami akan bersaing secara sihat. Celik Niaga dalam bentuk majalah bulanan sedangkan Mingguan Mindaniaga dalam bentuk tabloid bulanan juga walaupun permitnya mingguan.

Saya pun terperanjat amat cepat KDN meluluskan permit majalah Celik Niaga sedangkan Kamri mengambil masa selama lapan bulan untuk dapat permit Mingguan Mindaniaga.Oleh itu mulai hari ini sementara menunggu kelahiran sulung majalah Celik Niaga, maka blog ini akan diupdate setiap hari untuk menonjolkan berita-berita bisnes.Selamat Membaca.

No comments:

Post a Comment