VaultSafeUall

Tuesday 18 October 2011

11 TAHUN RUGI, BILA UNTUNG, LETAK JAWATAN PULA

Pengarah Urusan KUB Malaysia Bhd. (KUB), Datuk Mohd. Nazar Samad telah meletakkan jawatannya, sekali gus menimbulkan tanda tanya tentang hala tuju dan masa depan syarikat itu.
 
Mohd. Nazar, 55, yang masih mempunyai kontrak lanjutan dengan KUB sehingga 2013 telah meletakkan jawatan secara rasmi semalam.

Lembaga Pengarah Kumpulan yang bermesyuarat semalam menerima peletakan jawatannya.
Serentak itu, jawatan nombor satu itu akan dipangku oleh Ketua Pegawai Eksekutif Summit Petroleum (M) Sdn. Bhd., Datuk Wan Mohd Nor Wan Ahmad, 58 berkuat kuasa semalam.

Pengurus Besar Perkhidmatan Operasi Kumpulan, Dr. Wan Ahmad Rudirman Wan Razak pula dilantik sebagai Ketua Pegawai Operasi.

KUB dalam kenyataan kepada Bursa Malaysia berkata, pelantikan itu dibuat semalam.
Utusan Malaysia difahamkan bahawa Mohd. Nazar mengambil keputusan melepaskan jawatan yang disandang sejak 24 Disember 2008 kerana dikatakan 'tidak sependapat' dengan Pengerusi KUB, Datuk Abd. Halim Abd. Samad.

Abd. Halim menganggotai Lembaga Pengarah KUB pada 19 November 10 Disember 2009.
Ekoran notis peletakan jawatan itu, Mohd. Nazar dipercayai akan bertugas sehingga 30 November ini sebelum diambil alih oleh Wan Mohd. Nor pada 1 Disember ini.

Mohd. Nazar bagaimanapun dipercayai meletakkan jawatan di atas alasan peribadi di sebalik dakwaan yang mengatakan wujudnya ketidak sefahaman dalam barisan pengurusan syarikat sejak pada awal tahun lalu.

KUB mungkin mengadakan sidang akhbar dalam masa terdekat untuk menjelaskan perkembangan yang sebenar dalam syarikat itu.

Peletakan jawatan Mohd. Nazar mengejutkan industri dan pasaran kerana beliau berjaya memulihkan semula KUB dengan pencapaian cukup luar biasa.

Di bawah pimpinan Mohd. Nazar, KUB telah mencipta kejutan apabila meraih keuntungan kali pertama selepas mencatatkan kerugian 11 tahun berturut-turut.
Buat kali pertama selepas tempoh berkenaan, KUB mencatat keuntungan bersih RM39.4juta bagi 2008 berbanding kerugian RM88.8 juta pada 2007.

Keuntungan itu turut menggembirakan kira-kira 70,000 pemegang saham KUB apabila buat pertama kali juga syarikat itu memberi dividen 2.4 sen kepada pemegang sahamnya.

Momentum pemulihan KUB terus meningkat dengan kemampuan meraih keuntungan untuk kali kedua bagi tahun kewangan 2009. Pada tempoh berkenaan, KUB mencatat keuntungan bersih RM80.2 juta.

Malah, pada awal tahun ini, Mohd. Nazar telah membentangkan perancangan pertumbuhan KUB untuk memastikan syarikat itu terus kukuh dalam industri yang disertai sehingga boleh membuat lonjakan pendapatan kepada RM2 bilion menjelang 2013.

Ia termasuk keyakinan Mohd. Nazar untuk memenangi bidaan bagi menguasai operasi LPG Shell Malaysia, selain aktif dalam segmen hartanah dan kejuruteraan.
Dalam segmen pembinaan pula, KUB terlibat membina hospital pakar kanak-kanak di Cheras.

KUB juga telah berjaya dalam bidaan untuk membina landasan ketiga dan laluan pesawat atau taxiway bagi KLIA2 di Sepang. Ini tidak termasuk lagi projek dengan Malaysia Steel Works (KL) Bhd. untuk membina sistem rel di Iskandar Johor.

Pada masa sama KUB juga dikatakan mencari syarikat ekuiti persendirian untuk membangunkan lebih banyak cawangan makanannya di bawah jenama A&W serta menambah kawasan ladang sawitnya.

Perancangan teliti yang bakal diharungi oleh KUB itu bertujuan untuk memastikan saham KUB mampu melonjak ke paras RM1 sesaham. Harga saham KUB hari ini ditutup jatuh satu sen kepada 71 sen sesaham.

No comments:

Post a Comment