VaultSafeUall

Sunday 16 October 2011

PENGERUSI BOLEH CABAR CEO

Kalau anda berpendapat jawatan pengerusi syarikat sekadar menghadiri mesyuarat dan memantau ketua pegawai eksekutif (CEO), tanggapan itu adalah silap sama sekali," demikian menurut Tan Sri Megat Zaharuddin Megat Mohd. Nor.


Pengerusi Malayan Banking Bhd. (Maybank). itu berkata, walaupun pengerusi dan CEO mempunyai jawatan yang berbeza tetapi ia sepatutnya saling melengkapi antara satu sama lain dan bukannya bersaing sesama sendiri.

Beliau berkata, sekiranya CEO perlu memainkan peranan penting dalam seluruh pengurusan organisasi, pengerusi pula juga mempunyai peranan yang tidak kurang hebatnya iaitu meningkatkan nilai para pemegang saham.

''Sangat mustahak bagi pengerusi untuk meningkatkan nilai pemegang saham syarikat. Prestasi pengerusi diukur pada jumlah pulangan pemegang saham setiap tahun.
''Kalau seseorang pengerusi gagal untuk berbuat demikian, mereka perlu berani meletakkan jawatan kerana memang peranannya utama untuk menambah nilai pemegang saham," katanya di sini.

Berikutan itu, kata beliau, pengerusi perlu mempunyai pengalaman luas supaya mampu melihat dan meningkatkan prestasi, reputasi dan pertumbuhan syarikat dengan cukup baik.

Megat Zaharuddin menambah, malah menjadi tanggungjawab seorang pengerusi untuk 'mencabar' CEO syarikat sekiranya mereka mendapati CEO tidak memainkan peranan seperti yang diharapkan.

Begitu juga CEO boleh 'mencabar' pengerusi sekiranya mendapati pengerusi tidak memainkan peranan sebenar, ia tidak salah demi kebaikan organisasi yang dipimpin.
''Seperti juga permainan bola sepak, pemilik pasukan tidak boleh membiarkan pengurus membuat sesuka hati, pemantauan perlu dilakukan untuk memastikan prestasi dapat dikekalkan," jelas beliau lagi.

No comments:

Post a Comment