VaultSafeUall

Saturday 22 October 2011

INDIA DESTINASI POPULAR RAKYAT MALAYSIA

Malaysia kini muncul sebagai pasaran pelancongan terbesar dari rantau Asean bagi trafik yang menuju ke India, kata Pengarah IndiaTourism yang berpangkalan di sini, Rajesh Talwar.

Katanya Malaysia menyediakan trafik terbesar ke India berbanding kesemua negara Asean yang lain di mana 150,000 rakyat Malaysia melawat negara itu pada tahun lepas.

"Trafik dari Malaysia dan Thailand telah mencatatkan pertumbuhan 16 peratus setiap satu," katanya kepada Bernama di pameran ITB Asia.

Menurutnya, Singapura, yang mencatatkan trafik ke India seramai 96,000 pelawat, menduduki tempat ke-dua, diikuti Thailand (74,000 pelawat) di tempat ke-tiga.

Talwar berkata pertumbuhan trafik pelancong ke India disumbang oleh peluasan penerbangan AirAsia Malaysia, yang terbang ke lapan atau sembilan destinasi di India.

"Penerbangan secara keseluruhannya, yang termasuk oleh syarikat penerbangan India, antara India dan Malaysia telah meningkat kepada 145 penerbangan seminggu," kata Talwar.

Selatan India dan "Segi Tiga Emas" yang terdiri daripada Delhi, Agra dan Jaipur, adalah destinasi popular di kalangan rakyat Malaysia. Rakyat Malaysia juga melawat Himalaya hingga ke Kashmir dan Sikkim.

"Malah, setiap bahagian India menarik kepada pelancong dari rantau Asean, khususnya rakyat Malaysia yang selesa dengan budaya dan sejarah India," katanya, sambil menyatakan faktor Bollywood turut menarik pelancong Malaysia.

Untuk meningkatkan lagi trafik dari India ke Malaysia, sesetengah pengedali pelancongan India berharap Malaysia akan melonggarkan atau menarik balik "regim visa yang ketat" bagi para pemegang pasport India.

No comments:

Post a Comment