VaultSafeUall

Tuesday 25 October 2011

LEGA PM AMBIL TINDAKAN SEGERA

Persatuan Peniaga Sarang Burung Johor melahirkan kelegaan mereka selepas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengambil tindakan segera menangani isu larangan yang dikenakan oleh China terhadap import sarang burung mentah dari Malaysia.

Presidennya, Gan Tiong Huat berkata larangan itu adalah disebabkan salah faham kerana sarang burung Malaysia telah memenuhi semua standard kesihatan dan tidak mempunyai kandungan nitrat yang tinggi seperti yang didakwa.

Sebaliknya beliau berkata ia adalah sarang burung yang diseludup ke China dari negara-negara lain tetapi dijenamakan seolah-olah ia datang dari Malaysia, yang telah memberikan nama buruk kepada negara.

"Suatu yang baik kerajaan menangani isu tersebut dan saya berharap ia akan diselesaikan segera," katanya semasa ditemui di gerai pameran Yi Zhen Bird's Nest Sdn Bhd di Ekspo China-Asean Ke-8 (CAEXPO 2011), yang sedang berlangsung di sini.

Malaysia merupakan pengeluar kedua terbesar sarang burung selepas Indonesia.

Menurut perangkaan rasmi, 80 peratus daripada sarang burung di pasaran China datang dari Malaysia.

Najib, yang mengunjungi Bandar Raya Hijau China ini untuk merasmikan bersama CAEXPO 2011 pada Jumaat lepas, telah membangkitkan isu kandungan nitrat itu kepada rakan sejawatannya, Wen Jiabao.

Beliau memberitahu pemberita sejurus sebelum berangkat pulang bahawa sekiranya larangan itu diteruskan, ia akan melumpuhkan satu daripada industri besar di Malaysia dan menjejaskan lebih 50,000 pengusaha, terutamanya di kawasan luar bandar, termasuk Bumiputera.

"Saya telah merayu agar satu penyelesaian di cari secepat mungkin," kata beliau sambil menambah Perdana Menteri China itu telah bersetuju untuk melihat perkara ini.

Najib juga memutuskan Menteri Kesihatan Datuk Liow Tiong Lai melawat China dengan segera untuk mencari penyelesaian segera bagi isu ini.

Gan berkata Yi Zhen telah lama menghasilkan sarang burung di Batu Pahat, Johor, dan meneroka ke pasaran China kira-kira dua, tiga tahun lepas untuk memanfaatkan pasaran dengan jumlah penduduk 1.4 bilion itu.

Kira-kira 80 peratus pengeluaran sarang burung syarikat itu dieksport ke China dan ia dijual oleh rangkaian pengedarnya yang besar.

Pasaran eksport Yi Zhen yang lain termasuk Singapura, Taiwan dan Vietnam.

Bagi CAEXPO 2011, Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia (MATRADE) turut membawa beberapa pengeluar sarang burung diproses dan mentah lain termasuk Billion Success World Sdn Bhd, Sari Walit Sdn Bhd dan Ecolite Biotech Manufacturing Sdn Bhd.

No comments:

Post a Comment