VaultSafeUall

Wednesday 24 August 2011

AIRASIA UNTUNG, MAS RUGI

AirAsia Bhd. (AirAsia) merekodkan keuntungan sebelum cukai sebanyak RM145 juta bagi suku kedua berakhir 30 Jun 2011, peningkatan sebanyak 0.6 peratus.


Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan, Tan Sri Tony Fernandes berkata, prestasi tersebut adalah baik memandangkan suasana mencabar iaitu harga bahan bakar yang tidak menentu, peningkatan kos serta ketidaktentuan ekonomi global.

''Suku kedua secara tradisionalnya merupakan salah satu suku yang lemah, walaupun suasana mencabar bagi industri namun kami mampu mengharunginya.

''Kos telah meningkat, tetapi perolehan kami tumbuh, baki tunai AirAsia adalah sihat iaitu sebanyak RM1.9 bilion.

''AirAsia berada pada kedudukan terbaik dalam mencapai tujuan untuk tahun ini, membina asas yang kukuh untuk terus berkembang dalam beberapa bulan dan tahun akan datang. AirAsia memanfaatkan pelaburan tambahan,'' katanya dalam kenyataan dikeluarkan di sini hari ini.

Tambah Fernandes, strategi syarikat 'muatan aktif, hasil pasif' membayar dividen yang tinggi dengan tambang rendah menarik lebih ramai penumpang dan menyumbang kepada pengambilan lebih tinggi tambahan seperti beg besar, pilihan tempat duduk, kargo dan kurier.

''Kami sering mengekalkan berbanding menaikan tambang bagi meningkatkan hasil dan dengan memberikan tambang murah akan menarik minat penumpang dan melonjakkan perolehan melalui perkhidmatan tambahan,'' jelasnya.

Fernandes berkata, tambang AirAsia yang murah membolehkan syarikat mencatatkan faktor muatan tinggi sebanyak 81 peratus.

Sementara itu, pendapatan tambahan telah memberikan aliran perolehan untuk syarikat penerbangan tambang murah itu.

Bagi suku kedua, AirAsia mencatatkan perolehan sebanyak RM1.08 bilion.

Sementara itu Malaysian Airline System Bhd. (MAS) hari ini merekodkan kerugian bersih sebanyak RM527 juta untuk suku kedua berakhir 30 Jun 2011.


Menurut kenyataan MAS, kerugian tersebut disebabkan oleh kos bahan bakar tinggi yang telah mengganti kerugian (offset) hasil dan perolehan bagi tempat duduk kilometer (RASK) yang lebih tinggi pada suku sama tahun lalu.

''Namun perolehan bagi syarikat bagi suku kedua meningkat kepada RM3.485 bilion atau peningkatan sebanyak lapan peratus berbanding RM3.123 bilion sebelumnya.

''Manakala perolehan penumpang merekodkan pertumbuhan sebanyak sembilan peratus kepada RM2.086 bilion berbanding RM1.912 bilion,'' katanya.

Tambah kenyataan itu, langkah kawalan kos secara agresif dan konsisten telah memberikan kesan positif dengan pengurangan sebanyak dua peratus bagi perbelanjaan bukan berkaitan bahan bakar.

''Tetapi kos bahan bakar terus memberikan kesan besar kepada operasi syarikat dengan peningkatan sebanyak 41 peratus kepada RM1.550 bilion untuk tempoh tersebut.

''Ahli lembaga pengarah juga tidak menjangkakan sebarang keuntungan dapat diperolehi untuk separuh kedua nanti, walaupun kerugian tersebut tidak akan seburuk suku pertama tahun ini,'' jelasnya.

Bergerak ke hadapan, lembaga pengarah telah mengenal pasti fokus masa terdekat seperti memilih kepimpinan terbaik untuk meneraju MAS dan secara proaktif sedang mencari pengganti Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif serta kedudukan pengurusan kanan.

''Bekerja dengan Jawatankuasa Eksekutif (EXCO) yang dibentuk dua minggu lalu, inisiatif pemulihan akan dilaksanakan untuk mengembalikan serta membina semula rizab tunai.

''Inisiatif terdekat termasuk pengurusan kapasiti lebih baik, pelaksanaan harga dinamik untuk menambah baik hasil dan perolehan.

''Selain itu, penilaian semula produk dan kedudukan jenama serta penilaian perniagaan Firefly untuk fokus kepada operasi pesawat turbo-prop beroperasi luar Subang dan menyusun semula perniagaan jet mereka bagi menyediakan perkhidmatan premium serantau,'' katanya.

Bagi jangka panjang, EXCO akan mencari pelan strategik dalam membawa semula syarikat penerbangan kebangsaan itu dalam lingkungan keuntungan.

Katanya, untuk tahun ini, Persatuan Pengangkutan Udara Antarabangsa (IATA) mengunjurkan industri penerbangan kekal mencabar dengan harga bahan bakar kekal tinggi dan kebimbangan krisis hutang di Eropah serta tinjauan di Amerika Syarikat (AS).

Tempahan awal MAS menunjukkan cabaran untuk sektor Eropah, AS dan Jepun dengan trend tempahan bagi rantau utama lain adalah normal.

Katanya, bagi berhadapan dengan suasana operasi yang mencabar, MAS akan menyederhanakan pertumbuhan kapasiti bagi jangka pendek.

Pihak pengurusan akan menilai semula secara serius rangkaiannya pada masa ini.

No comments:

Post a Comment