VaultSafeUall

Monday 29 August 2011

FDI SEPARUH MASA PERTAMA 2011 MENINGKAT


Malaysia mencatatkan pertumbuhan yang memberangsangkan dalam pelaburan langsung asing (FDI) pada separuh pertama 2011 berjumlah RM21.3 bilion berbanding dengan RM12.1 bilion pada jangka masa yang sama tahun lepas.

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata, dengan jumlah yang sebegitu tinggi, beliau yakin jumlah FDI bagi tahun 2011 akan melebihi jumlah yang dicatatkan pada 2010 iaitu RM29.3 bilion.
Pada tahun 2009, jumlah FDI yang masuk ke negara ialah RM5 bilion.

"Peningkatan dalam aliran masuk FDI bagi tempoh setengah tahun pertama 2011 menunjukkan keyakinan pelabur yang terus meningkat lanjutan inisiatif-inisiatif yang diperkenalkan oleh kerajaan untuk merangsang pertumbuhan ekonomi.

"Pengenalan beberapa inisiatif utama seperti Program Transformasi Kerajaan dan Program Transformasi Ekonomi telah membantu menambah baik persekitaran perniagaan secara keseluruhan,” kata beliau dalam kenyataan di sini hari ini.

Mustapa berkata, pemulihan kukuh dalam aliran masuk FDI negara akan memastikan unjuran pelaburan swasta bagi tahun ini sebanyak RM83 bilion tercapai.

No comments:

Post a Comment