VaultSafeUall

Sunday 14 August 2011

PELABURAN KOREA SELATAN DAN PERANCHIS JANA EKONOMI TERENGGANU

Kerajaan Terengganu, yang menyambut baik pelaburan terbesar dalam bidang bioteknologi oleh CJ CheilJedang Corporation (CJ) dari Korea Selatan dan Arkema SA (Arkema) dari Peranchis, akan menjadi penjana kepada pertumbuhan baharu ekonomi di negeri itu.

Usahasama oleh kedua-dua syarikat itu melibatkan pelaburan RM2 bilion di Zon Ekonomi Khas (SEZ) Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECER) di Taman Polimer Kertih di negeri itu.

Menteri Besar Datuk Seri Ahmad Said berkata, pembinaan loji bio-metionina pertama di dunia dan platformn tiokimia pertama di Asia bernilai RM400 juta itu apabila siap kelak, akan membuka lembaran baharu bagi negeri itu.

"Apabila beroperasi kelak, ia akan membuka 500 peluang pekerjaan di mana 60 peratus dijangka diisi oleh warga kerja yang terdiri daripada anak Terengganu," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui pemberita selepas majlis pembahagian wang zakat kepada 131 peneroka Ladang Ketengah Jaya di sini.

Ahmad berkata, pembinaan loji berkenaan akan bermula tahun hadapan di satu kawasan seluas kira-kira 20 hektar di Kertih.

Apabila beroperasi kelak, katanya ia dijangka menjana kira-kira RM20 bilion dari segi jualan terkumpul menjelang tahun 2020.

Selain pelaburan itu, katanya Terenggnau juga menerima pelaburan RM1.3 bilion dari Peranchis di dalam bidang perikanan kawasan Tasik Kenyir.

No comments:

Post a Comment