VaultSafeUall

Tuesday 12 July 2011

ADA JUGA YANG BUSUK HATI

Kalau semua orang baik  di dunia ini, Allah tak akan wujudkan syurga dan neraka di akhirat kelak. Oleh sebab ada orang yang jahat, maka Allah wujudkan neraka untuk orang jahat.

Ada juga orang yang busuk hati. Semasa dia tidak dibayar gaji oleh bekas bossnya, saya yang beri pinjam RM500 kepadanya sehingga sekarang tidak dibayar balik pinjaman itu. Bila keretanya kena tarik, saya yang beri pinjam duit kepadanya untuk dia ambil semula keretanya itu (wang yang dipinjam ini sudah dipulangkannya). Bila saya dapat permit KDN majalah Celik Niaga, beliau pula yang dengki dan lapor kepada KDN kononnya mock-up yang dihantar ke KDN seratus peratus diciplak dari majalah asal miliknya.

Saya akui ada yang kita ambil semula kerana ketika itu kami dalam satu syarikat. Oleh itu bukan niat kami untuk ciplak majalah asalnya. Malah ada yang juga rencana yang asli dalam mock up itu. Kenapa perlu dengki kepada kami sedangkan KDN sudah luluskan permit penerbitan kami?

Nampak sangat dia takut bersaing dengan kami. Kami bukan pesaingnya walaupuin nama majalah hampir serupa. Penerbitannya adalah dalam bentuk tabloid sedangkan kami dalam bentuk majalah. Jadi kami bukan pesaingnya jadi tak perlu takutlah kepada kami.

Sehingga ini majalah Celik Niaga belum diterbitkan lagi, sudah ada orang yang takut kepada bayang-bayang. Bersainglah secara sihat. Tak perlu takut kerana kami tidak kacau majalah kamu. Inilah kelemahan orang Melayu. Bila ada Melayu lain dapat permit dimarahinya  dan didengkinya sedangkan kalau orang Cina dapat permit baru, mereka yang sudah ada permit bantu kepada pemilik permit baru. Sebab itulah orang Melayu tidak boleh maju dalam bisnes.

Yang anehnya kita suruh orang lain buka minda kita dalam bisnes, sebaliknya minda kita masih belum berubah penuh dengan hasad dengki dan dendam kesumat. kembalilah kepada cara hidup Islam. Janganlah kita bermusuh sesama sendiri dan anggaplah permit baru kawan sendiri sebagai satu persaingan yang sihat.







No comments:

Post a Comment