VaultSafeUall

Friday 8 July 2011

SURUHANJAYA SEKURITI MUDAHKAN PEMEGANG SAHAM

Pelan Terperinci Tadbir Urus Korporat 2011 Suruhanjaya Sekuriti (SC) yang baru dilancarkan telah mencadangkan penubuhan satu kumpulan kerja mengkaji kemungkinan pembiayaan litigasi pihak ketiga bagi membantu para pelabur mengambil tindakan penguatkuasaan persendirian.

Pengerusi Tan Sri Zarinah Anwar berkata cadangan itu bertujuan memudahkan para pemegang saham mengambil tindakan penguatkuasaan persendirian bagi mendapatkan keadilan sivil.

"SC akan melaksanakan kajian sama ada ia perlu diperkasakan bagi mengambil tindakan kerana penindasan atau prasangka tidak adil," katanya semasa pelancaran pelan terperinci itu di sini Jumaat.

Menurut pelan terperinci itu, ada masanya para pengawal atur terpaksa bertindak seperti individu persendirian mendapatkan keadilan melalui sistem mahkamah.

Ini kemungkinan muncul apabila tiada insentif ekonomi bagi pihak persendirian untuk meneruskan tindakan atau akses terhad mendapatkan maklumat bagi menyokong tindakan oleh pihak persendirian.

"Ini dicadangkan jika kita mahu para pemegang kita dan para pelabur menjadi lebih aktif di segi melindungi hak masing-masing dan mengurangkan bebanan kawalan atur."

"Apa yang kita cuba lakukan ialah melihat cara-cara memudahkan para pemegang saham untuk menguatkuasakan hak masing-masing," kata Zarinah.

No comments:

Post a Comment