VaultSafeUall

Saturday 30 July 2011

SABAH DAPAT RM13.56 BILION DARIPADA MINYAK SAWIT

Sabah meraih pendapatan bernilai RM13.56 bilion daripada 5.136 juta tonne minyak sawit yang dihasilkan tahun lepas, sekali gus muncul sebagai penggerak pertanian utama dan peyumbang penting kepada Keluaran Dalam Negara Kasar Sabah, kata Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman.

Beliau berkata sektor minyak sawit yang sememangnya kukuh dan berdaya tahan, juga dijangka menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi negeri dan negara dalam tempoh beberapa dekad akan datang seperti yang dibayangkan oleh Model Ekonomi Baru dan Bidang Ekonomi Utama Negara.

"Sabah pernah bergantung kepada perkayuan tetapi perkembangan ekonomi menyaksikan penglibatan pertanian dengan fokus kepada minyak sawit.

"Hari ini, bagaimanapun senario itu telah berubah sama sekali. Dengan 1.4 juta hektar, Sabah telah menjadi negeri minyak sawit terbesar di dalam negara dengan menguasai 31 peratus daripada pengeluaran minyak sawit negara," kata beliau dalam ucapannya di majlis makan malam ulang tahun ke-10 Lembaga Minyak Sawit Malaysia-Sabah di sini malam Sabtu.

Ucapannya dibaca oleh Menteri Belia dan Sukan Negeri, Datuk Peter Pang En Yin.

Musa berkata kerajaan negeri sememangnya sedar mengenai cabaran dan masalah yang dihadapi oleh industri.

"Di dalam negara, cukai, levi dan fi dan baru-baru ini kenaikan kos bahan bakar telah meningkatkan kos pengeluaran dengan ketara.

"Kekurangan buruh merupakan satu lagi masalah yang menyebabkan ladang tidak boleh melaksanakan penyenggaraan dan penuaian seperti kebiasaan," kata beliau.

Musa berharap pembukaan kerja-kerja perladangan kepada warga asing selain dari Indonesia dan Filipina seperti yang diumumkan kerajaan Januari lepas akan menyediakan kelegaan sementara dan mengurangkan masalah kekurangan pekerja di masa penuaian.

No comments:

Post a Comment