VaultSafeUall

Monday 25 July 2011

PROTON AKAN NILAI SEMULA VENDORNYA

Proton Holdings Bhd akan menilai semula vendornya di dalam usaha untuk mempersiapkan kilangnya untuk mengeluarkan model kereta globalnya, yang dijangka menembusi pasaran awal tahun hadapan.

Pengarah Urusannya, Datuk Seri Syed Zainal Abidin Syed Mohamed Tahir berkata penilaian yang lebih ketat akan dilakukan terhadap vendor Proton bagi meminimumkan tahap kecacatan model kereta barunya.

"Buat masa ini, kami telah mengenal pasti 20 dari 108 vendor Proton untuk model kereta terbaharu kami.

"Terdapat juga sesetengah vendor yang akan digabungkan untuk menghasilkan pengeluaran yang lebih berkualiti," katanya kepada pemberita selepas majlis pelancaran model kereta terbaru Proton yangg diberikan nama samaran "P3-21A" di sini pada Isnin.

Pada majlis yang sama, Proton juga telah menandatangani satu memorandum persefahaman (MOU) bersama Perbadanan Produktiviti Malaysia bagi meningkatkan kebolehan vendornya dengan cara mempraktikkan Kaedah Kecemerlangan Perniagaan (BEx).

BEx merupakan satu rangka kerja yang kini digunakan oleh anggota-anggota Majlis Kecemerlangan Global atau Global Excellence Model Council bagi menilai prestasi sesebuah syarikat dalam kepimpinan, perancangan, informasi, fokus pelanggan, orang ramai, proses dan hasil.

"Pemilihan vendor Proton bagi pengeluaran model P3-21A akan dibuat berdasarkan prestasi yang dinilai mengikut model BEx.

"Matlamat yang disasarkan adalah untuk meningkatkan kebolehan para vendor Proton agar lebih berdaya-saing, seiring dengan inisiatif kerajaan yang digariskan dalam Pelan Induk Perindustrian ketiga," kata Syed Zainal.

No comments:

Post a Comment