VaultSafeUall

Monday 4 July 2011

ARAB MINAT MELABUR DI TERENGGANU

Negara Arab minat melabur di Terengganu. Menurut wakilnya di Kuala Lumpur, Hashim Ismail, negara Timur tengah itu dijangka membangunkan Arabian City di negeri tersebut.

Bercakap kepada Celik niaga, hashim berkata pihaknya sedang mengenalpasti kawasan seluas 100 ekar di sebuah daerah di negeri itu untuk dijadikan Arabian City.

"Nilai pelaburan dijangka sekitar RM1 bilion," katanya lagi yang menjelaskan pada mulanya beliau mahu membawa arab itu ke Langkawi tetapi arab itu lebih berminat melabur di terengganu.

katanya, pihaknya akan menghantar proposal kepada UPEN untuk dipertimbangkan dengan seberapa segera.

"Jika Arabian City ini menjadi kenyataan, rakyat Terengganu akan beruntung kerana peluang pekerjaan bakal diwujudkan melalui pelaburan bernilai RM1 bilion itu," katanya lagi yang pernah bertugas di kedutaan malaysia di Rusia tidak lama dahulu.

beliau kini sedangkan membangunkan kilang penapisan minyak sawit di Bagan Datoh, Perak dengan membawa pelabur dari Arab juga yang bernilai RM6 bilion. Projek itu menunggu kelulusan Exco Kerajaan Negeri Perak.

"Saya berharap Exco Kerajaan terengganu dapat meluluskan segera arabian City memandangkan pelaburannya yang besar menguntungkan rakyat dan kerajaan Terengganu," tegasnya lagi.

No comments:

Post a Comment