VaultSafeUall

Friday 1 July 2011

PERNIAGAAN EON BANK DIPINDAHKAN KEPADA HONG LEONG

Berkuat kuasa hari ini, semua perniagaan EON Bank Bhd. (EON Bank) termasuk aset dan liabilitinya akan dipindahkan kepada Hong Leong Bank Bhd. (HLBB).

HLBB dalam kenyataannya berkata, pemindahan itu ditetapkan dalam Perintah Letak Hak oleh Mahkamah Tinggi pada 17 Jun lalu, bagi melengkapkan proses penggabungannya.

EON Bank akan menjadi sebuah syarikat tidak aktif (dormant) berkuasa kuat serta-merta.

‘‘Perintah Letak Hak secara efektifnya memindahkan semua aset dan liabiliti termasuk hak-hak kontrak EON Bank kepada HLBB mulai 1 Julai 2011,’’ katanya dalam kenyataan itu.


Bagaimanapun, perniagaan beroperasi seperti biasa.
Tambahnya, seperti penggabungan semua bank, proses integrasi penuh akan mengambil masa panjang kerana ia pelaksanaannya melibatkan pemindahan sistem teknologi maklumat (IT), proses dan polisi kepada platform IT tunggal.
Berikutan itu, Kementerian Kewangan telah membenarkan HLBB terus menggunakan nama EON Bank Bhd. sehingga satu tempoh.

Bank Negara Malaysia pula telah meluluskan permohonan HLBB supaya EON Bank boleh mengeluarkan pembayaran dan instrumen transaksi seperti buku akaun, cek, bank draf, selain ATM, kad debit dan kredit bagi satu tempoh, jelas Pengarah Urusan Kumpulan HLBB, Yvonne Chia.

Ini bermakna pembayaran dan transaksi bank yang telah dibuat oleh EON Bank masih laku digunakan.
Semua pelanggan dan rakan perniagaan dan bersekutu boleh membuat transaksi seperti biasa sehingga menerima notis selanjutnya.

No comments:

Post a Comment